تقديم به همه هم پاتوقيها....حتي تو رهگذر عزيز...

دل من دير زمانیست كه می پندارد:
مثل نيلوفر و ناز،
ساقه ترد ظريفی دارد... ...
تا در آن دوست نباشد همه درها بسته ست... ...
1) به خودتان نگاهی بیندازید:
هر
۳ یا ۴ ماه خودتان به شخصه یا همراه با یکی از اعضای خانواده نگاهی به
پوست دست، پوستسر، نوک انگشتان، اطراف ریشه ناخن و زیر بغل خود بیندازید.
بروز هرگونه تغییر شکل با تغییر رنگ در خالها یا روی پوست و ظهور لکهای
قرمز به این معنی است که لازم است با پزشک متخصص مشورت کنید.
۲) علایم خستگی را جدی بگیرید:
آیا
معمولا بدون ساعت زنگدار نمیتوانید صبحها بیدار شوید؟ بعد از ظهرها
احساس خستگی مفرط میکنید؟ بعد از ظهر معمولا چرت میزنید؟ اگر جواب شما
به هر یک از این سوالات مثبت است، احتمالا دچار کمبود خواب هستید پس توصیه
میکنیم شبها ۸ ساعت کامل بخوابید و اگر با این وجود باز هم دچار
کمخوابی بودید به پزشک مراجعه کنید.
۳) بعد از ۵۰ سالگی هر سال یک بار قد خود را اندازه بگیرید:
انجام
این کار به ویژه به خانمها برای پیشگیری از ابتلا به ناراحتیهای
ماهیچهای اسکلتی مثل پوکیاستخوان توصیه میشود. کوتاه شدن قد میتواند
خود نشانه کمبود مواد معدنی در استخوانها باشد و لازم است در رابطه با آن
پس از انجام آزمایش تراکم استخوان با پزشک مشورت کرد.
۴) به رنگ ادرار توجه کنید:
روشن
بودن او را به آن معنی است که شما در سلامت کامل به سر میبرید اما اگر
رنگ ادرار تیره یا بدبو شد به این معنی است که شما به اندازه کافی آب
نمینوشید. اگر بعد از نوشیدن مقدار کافی آب این حالت همچنان باقی بود،
لازم است با پزشک خود مشورت کنید. اگر رنگ ادرار شما زرد روشن است شاید به
دلیل مصرف ویتامین B موجود در مکملهای غذایی یا مولتیویتامینها باشد،
پس خیلی نگران نشوید.
۵) بعد از ورزش نبض خود را چک کنید:
طبق
تحقیقی که اخیرا در مجله پزشکی انجمن آمریکا به چاپ رسیده است احتمال بروز
سکته قلبی طی ۱۰ سال در زنانی که پس از ورزش کردن ضربان نبض آنها پایینتر
از حد معمول است ۲ برابر بیش از این احتمال در سایر زنان است. به شما
توصیه میکنیم حتما یک تست ورزش بدهید. (۲۰ دقیقه پیادهروی تند یا
دو)**و شمارش نبض خود را ۱۵ ثانیه بعد از متوقف کردن فعالیت داشته باشید.
عدد به دست آمده به علاوه ۴ تعداد ضربان قلب شما را نشان میدهد. بعد ۲
دقیقه استراحت کنید و مجددا شمارش نبض خود را داشته باشید و آن را با ۴
جمع کنید. عدد به دست آمده دوم را از عدد اول کم کرده و اگر عدد جدید کمتر
از ۵۵ بود، با پزشک خود تماس بگیرید.
۶) اگر مبتلا به دیابت هستید، مراقب پاهایتان باشید:
پاهای افراد مبتلا به دیابت معمولا دچار خشکی، پوستهپوسته شدن، زخم و عفونت میشود.
از
آنجا که احساس درد در این افراد کمتر است، لازم است بیشتر مراقب پاهای خود
باشند و روزانه به آنها نگاهی انداخته و آنها را چک کنند.
۷) به طور مرتب فشار خون خودتان چک کنید:
متخصصان
پیشنهاد میکنند از ۱۸ سالگی به کمک دستگاههای سنجش فشارخون خانگی
فشارخون خود را اندازه بگیرید. این باعث میشود سریعا متوجه افزایش
فشارخون خود بشوید و به پزشک مراجعه کنید.
۸) از نظر قلبی چکاپ کامل بدهید:
به
شرطی قلب و عروق سالمی خواهید داشت که از آن مراقبت کنید. در صورتی که
گمان میکنید امکان احتمال سکته قلبی در شما وجود دارد مثلا مبتلا به چاقی
هستید، ورزش نمیکنید، سیگار میکشید، کلسترول خونتان بالاست، فشارخون
بالا دارید یا مبتلا به دیابت هستید، به پزشک مراجعه کرده و از او بخواهید
یک چکاپ کامل قلب شامل آزمایش خود، نوار قلب، اندازهگیری فشارخون، تست
ورزش و... برای شما تجویز کند
۹) شانه سرتان را هر روز صبح نگاه کنید
اگر
احساس میکنید ریزش مویتان زیاد شده از پزشک بخواهید یک آزمایش خون
برایتان تجویز کرده و میزان آهن خونتان را چک کند. جالب است بدانید کمبود
آهن میتواند یکی از دلایل ریزش مو باشد. کمکاری تیرویید هم از جمله دیگر
دلایل آن است.
۱۰) شیوه زندگی سالم را رعایت کنید:
میوه
و سبزیجات سالم و تازه بخورید. به اندازه و مرتب ورزش کنید و استراحت را
از یاد نبرید. تغذیه درست، استراحت کافی و اکشیژنرسانی به بدن ۳ کلید طول
عمر است. مراقب باشید تمامی گنجهای به دست آمده به کمک این ۳ کلید را با
مصرف زیاد شکلات، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل به باد ندهید.
منبع:aftabir.com
با
انجام برخی آزمایشات می توان جلوی ابتلا به برخی بیماری ها را گرفت. خصوصا
که با افزایش سن افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری های مختلفی قرار می
گیرند و انجام این آزمایشات ضرورت بیشتری پیدا می کند.
1- پوکی استخوان
در
پوکی استخوان یا استئوپروز، استخوان ها ضعیف و شکننده می شوند.زنان بعد از
سن یائسگی، به علت کاهش توده استخوانی دچار استئوپروز می شوند.غالبا اولین
علامت پوکی استخوان، شکستن استخوان در اثر افتادن از جایی و یا حتی پیچ
خوردگی می باشد.لذا بهتر است زنان 50 ساله و بیشتر، آزمایش تشخیص پوکی
استخوان را انجام دهند.
آزمایش تشخیص پوکی استخوان
آزمایشی
به نام سنجش تراکم استخوان می تواند میزان تراکم مواد معدنی موجود در
استخوان و ابتلا به استئوپروز را مشخص کند.انجام این آزمایش می تواند خطر
شکستگی استخوان را کاهش دهد.آزمایش سنجش تراکم استخوان برای زنان 65 ساله
به بالا و برای زنان کمتر از 65 سال که عوامل خطر استئوپروز را دارند،
مفید است.
2- فشار خون بالا
با
افزایش سن، خطر ابتلا به فشار خون بالا نیز زیاد می شود.این افزایش فشار
خون به وزن فرد و شیوه زندگی او نیز وابسته می باشد.افزایش فشار خون می
تواند بدون هیچ گونه علامتی، موجب آنوریسم گردد. آنوریسم، ورم دیواره رگ
های خونی می باشد.کنترل فشار خون بالا باعث کاهش بیماری های قلبی، سکته و
نارسایی کلیه می گردد.
اندازه گیری فشار خون بالا
موقع
اندازه گیری فشار خون با دستگاه فشارسنج، دو عدد مشخص می شود، یکی فشار
خون ماکزیمم و دیگری فشار خون مینیمم.فشار خون طبیعی کمتر از 120 روی 80
می باشد.فشار خون بالا، بیشتر از 140 روی 90 می باشد.
3- کلسترول خون بالا
مقدار
زیاد LDL کلسترول یا کلسترول بد، یک عامل خطر برای آترواسکلروز یا تصلب
شرایین می باشد.آترواسکلروز باعث سفت و باریک شدن عروق خونی توسط پلاک می
گردد.این بیماری، با گذشت زمان می تواند به حمله قلبی و سکته منجر
شود.سایر عوامل خطر آترواسکلروز شامل: فشار خون بالا، دیابت و کشیدن سیگار
می باشد.تغییر شیوه زندگی و مصرف داروها تحت نظر پزشک می تواند خطر ابتلا
به بیماری های قلبی را کاهش دهد.
اندازه گیری چربی خون
پزشک
با استفاده از اندازه گیری چربی خون ناشتا، می تواند به مشکل پی
ببرد.آزمایش اندازه گیری چربی خون شامل : مقدار کل کلسترول، کلسترول بد
(LDL)، کلسترول خوب (HDL) و تری گلیسرید است.
برای افراد 20 سال به بالا، این آزمایش باید هر 5 سال یک بار انجام شود.
4- دیابت نوع دو
عدم
کنترل بیماری دیابت عوارض زیادی در پی دارد، مثل بیماری قلبی، سکته،
بیماری کلیوی، نابینایی و صدمه به رگ های خونی شبکیه چشم و آسیب عصبی.اگر
دیابت زود تشخیص داده شود، می توان با رژیم غذایی، ورزش و کاهش وزن اضافی،
این بیماری را کنترل کرد.
آزمایش تشخیص دیابت نوع دو
آزمایش
قند خون ناشتا برای تشخیص دیابت مهم است. بعد از 8 ساعت گرسنگی، آزمایش
خون گرفته می شود.اگر میزان قند خون 100 تا 125 باشد، نشان دهنده مرحله
قبل از دیابت می باشد.اگر قند خون 126 و یا بیشتر باشد، نشان دهنده ابتلا
به دیابت است.اگر دیابت ندارید، از سن 45 سالگی به بعد، هر سه سال یک بار
آزمایش قند خون را انجام دهید.ولی اگر عوامل خطر دیابت را دارید، زود به
زود این آزمایش را بدهید.
5- ایدز
HIV
نام ویروسی است که موجب بیماری ایدز می شود.بعد از ابتلای فرد به ایدز، تا
مدت ها ممکن است هیچ علامت آشکاری از بیماری ایدز وجود نداشته باشد، ولی
خون و ترشحات بدن آلوده به HIV می باشد.هنوز درمان قطعی برای این بیماری
شناخته نشده است.
درمان های جدید با استفاده از داروهای ضد HIV می
توانند به سیستم ایمنی در مقابله با این ویروس کمک کنند.اگر دیابت زود
تشخیص داده شود، می توان با رژیم غذایی، ورزش و کاهش وزن اضافی، این
بیماری را کنترل کرد
آزمایش تشخیص HIV
ویروس
HIV می تواند برای سالیان سال بدون هیچ علامتی در بدن وجود داشته
باشد.تنها راهی که می توان این ویروس را تشخیص داد، انجام آزمایش خون می
باشد.اولین آزمایش برای تشخیص بیماری ایدز، به نام ELISA و یا EIA خوانده
می شود.ممکن است جواب آزمایش اولی مثبت باشد، ولی شما به این ویروس آلوده
نشده باشید، لذا آزمایش دیگری را برای تائید انجام می دهند.
آزمایش
دوم به نام بررسی BLOT خوانده می شود.اگر شما فکر می کنید در تماس با
ویروس HIV قرار گرفته اید، این آزمایش ها را انجام دهید.دو ماه بعد از
آلودگی به ویروس HIV، جواب آزمایش های بالا مثبت می شود. اما در موارد
نادری، شش ماه بعد مشخص می شود که فرد به ایدز مبتلا شده است.
اگر شما ایدز دارید و باردار شده اید، با پزشک خود صحبت کنید تا راه های کاهش خطر انتقال این بیماری به جنین را برای شما بگوید.
6- گلوکوم
گلوکوم یا آب سیاه چشم، موجب تخریب اعصاب بینایی و بروز نابینایی می شود.گلوکوم با زاویه باز اولیه، رایج ترین نوع گلوکوم می باشد.
این
نوع اغلب بدون هیچ علامتی رخ می دهد و زمانی متوجه می شویم که خیلی دیر
شده و بینایی فرد کم شده است.اندازه گیری فشار داخلی چشم می تواند از
نابینایی در اثر گلوکوم جلوگیری کند.
آزمایش تشخیص گلوکوم
اندازه
گیری فشار داخلی چشم توسط پزشک، بستگی به سن فرد و دارا بودن عوامل خطر
این بیماری دارد.سن بیشتر از 60 سال، سابقه خانوادگی ابتلا به گلوکوم،
سابقه آسیب چشمی و مصرف استروئیدها جزو عوامل خطر گلوکوم می باشند.اندازه
گیری فشار چشم برای افراد سالم و با سن کمتر از 40 سال، 2 تا 4 سال یک بار
لازم است.
مردی دیروقت، خسته و عصبانی از سر کار به خانه بازگشت. دم در، پسر پنج ساله اش را دید که در انتظار او بود.
- بابا! یک سوال از شما بپرسم؟
- بله حتماً. چه سوال؟
- بابا شما برای هر ساعت کار چقدر پول میگیرید؟
مرد با عصبانیت پاسخ داد : این به تو ربطی نداره. چرا چنین سوالی میپرسی؟
- فقط می خواهم بدانم. بگویید برای هر ساعت کار چقدر پول میگیرید؟
- اگر باید بدانی می گویم. ۲۰ دلار.
- پسر کوچک در حالی که سرش پایین بود، آه کشید. بعد به مرد نگاه کرد و گفت: میشود لطفا ۱۰ دلار به من قرض بدهید؟
مرد بیشتر عصبانی شد و گفت : اگر دلیلت برای پرسیدن این سوال فقط این بود که پولی برای خرید اسباب بازی از من بگیری، سریع به اتاقت برو و فکر کن که چرا اینقدر خودخواه هستی. من هر روز کار می کنم و برای چنین رفتارهای کودکانه ای وقت ندارم.
پسر کوچک آرام به اتاقش رفت و در را بست.
مرد نشست و باز هم عصبانی تر شد.
بعد از حدود یک ساعت مرد آرامتر شد و فکر کرد که شاید با پسر کوچکش خیلی خشن رفتار کرده است.
شاید واقعا او به ۱۰ دلار برای خرید چیزی نیاز داشته است.
بخصوص اینکه خیلی کم پیش می آمد پسرک از پدرش پول درخواست کند.
مرد به سمت اتاق پسر رفت و در را باز کرد.
- خواب هستی پسرم؟
- نه پدر بیدارم.
- من فکر کردم پاید با تو خشن رفتار کرده ام. امروز کارم سخت و طولانی بود و ناراحتی هایم را سر تو خالی کردم. بیا این هم ۱۰ دلاری که خواسته بودی.
پسر کوچولو نشست خندید و فریاد زد : متشکرم بابا
بعد دستش را زیر بالشش برد و از آن زیر چند اسکناس مچاله بیرون آورد.
مرد وقتی دید پسر کوچولو خودش هم پول داشته دوباره عصبانی شد و گفت : با اینکه خودت پول داشتی چرا دوباره تقاضای پئل کردی ؟
بعد به پدرش گفت : برای اینکه پولم کافی نبود، ولی الان هست. حالا من ۲۰ دلار دارم. آیا میتوانم یک ساعت از کار شما را بخرم تا فردا زودتر به خانه بیایید؟ چون دوست دارم با شما شام بخورم…
خدایا!
گفتم خسته ام ، گفتی:لاتقنطوامن رحمة الله(زمر/۵٣)
گفتم : هیچکس نمیدونه تو دلم چی میگذره ، گفتی : إن الله یحول بین المرءقلبه (إنفال/٢۶)
گفتم : هیچکسی روندارم ، گفتی : نحن أقرب إلیه لحبل الورید(ق/١۶)
گفتم : فراموشم نکردی؟ گفتی : فاذکرونی اذکرکم (بقره/١۵٢)
التماس دعا
* فرصت معنوی ماه مبارک رمضان
ماه مبارک رمضان یکی از فرصت های معنوی است که از ارزش فوق العاده لای برخوردار است و لازم است از آن بهره برداری کامل بشود.
درهای رحمت پروردگار در این ماه باز است و فوج فوج از بندگان آمرزیده می شوند. ماهی که نفس کشیدن درآن عبادت است و ثواب عبادات و اعمال خیر در آن، چندین برابر می شود.
شب قدر که در ماه مبارک رمضان است، یک فرصت روی فرصت است و عبادت در آن شب، برتر از هزار ماه عبادت است. بنابراین فرصت های کم نظیری در پیشِ رو است و نسیم های رحمتی در حال وزیدن می باشد. پیامبر اکرم«صلی الله علیه وآله و سلّم» فرمودند: «إِنَّ لِرَبِّکُمْ فِی أَیَّامِ دَهْرِکُمْ نَفَحَاتٍ أَلَا فَتَعَرَّضُوا لَهَا» [1]
بنابر فرمایش پیامبر گرامی«صلی الله علیه وآله و سلّم» نسیم هایی در زندگی انسان می وزد و همه باید خود را در معرض این نسیم ها قرار دهند تا از برکات آن بهره مند گردند.
* راهکارهای درک بهتر ماه مبارک رمضان
برای استفاده بهتر از فرصت معنوی ماه مبارک رمضان، برای اینکه مشمول لطف خدا شویم، توفیق عبادت و بندگی و ترک معصیت پیدا کنیم، در این ماه مبارک قدمی در معنویت برداریم، خودسازی و تهذیب نفس کنیم، برای اینکه بتوانیم به حسن عاقبت دست یابیم و حوائج ما مستجاب و گرفتاری ها رفع گردد، چهار راهکار وجود دارد که ذیلاً به آن اشاره می شود:
1) پرهیز از غذای حرام و شبهه ناک
مراقب باشید لااقل در ماه مبارک رمضان غذای حرام و شبهه ناک نخورید. خداوند به کسی که در شکم او غذای حرام وجود دارد، نظر لطف نمی کند. عبادات چنین کسی ممکن است از نظر ظاهری صحیح باشد ولی مورد قبول و پذیرش خداوند سبحان واقع نمی شود.
حتی اگر نمی توانید درآمد خود را برای همیشه حلال و پاک کنید، اگر توفیق پرداخت خمس و زکات ندارید، لااقل برای این یک ماه، مبلغی جدا کنید و خمس و زکات آن را پرداخت کنید و با اجازه یک مجتهد جامع الشّرایط مبلغ مصرفی خوراک خود و خانواده را از آن مبلغ بپردازید.
قبل از ماه مبارک رمضان، دارایی خود را حلال کنید تا بتوانید توبه کنید و پاک و پاکیزه و با آمادگی به استقبال این ماه شریف بروید و بتوانید از برکات آن استفاده لازم را ببرید. کسب حلال به خصوص در زمان حاضر بسیار مشکل است، اما امر لازمی است و نمی شود مال حرام در زندگی کسی باشد و رستگار شود و عاقبت به خیر گردد.
لذا تقاضا دارم لااقل در ماه مبارک رمضان از غذای حرام و شبهه ناک پرهیز کنید تا بتوانید این ماه را با دعای مستجاب سپری کنید و به ملکه تقوا دست یابید.
2) ارتباط با خداوند از طریق انس با نماز جماعت و قرآن و دعا
بنابر تأکید اسلام، مساجد همیشه باید در وقت نماز پر از جمعیت باشد. قرآن کریم همواره تأکید می فرماید که: «وَ أَقیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاة» [2]
یعنی نماز را زنده بدارید. نمی گوید نماز بخوانید، بلکه بر زنده نگاه داشتن نماز تأکید دارد و مقصود قرآن کریم، اقامه نماز جماعت است.
در وقت نماز، همه جا باید تعطیل باشد و مساجد مملوّ از جمعیت مسلمانان باشد. عدم اهمیت به نماز، یعنی شلوغ بودن خیابان و مراکز تفریحی و سایر مکان ها در وقت نماز و خلوت بودن مساجد، ننگ بزرگی برای مسلمین محسوب می شود و مورد مذمّت و نکوهش قرآن کریم می باشد. چنانکه می فرماید:
«فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ، الَّذینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ» [3]
حال اگر این ننگ بزرگ را در طول سال داریم، تقاضا دارم لااقل در ماه مبارک رمضان، حضور جدی در مساجد داشته باشید و با نماز جماعت و قرآن کریم انس بگیرید.
اگر می خواهید خداوند متعال نظر لطفی به شما بکند، مساجد را پر کنید و از طریق نماز جماعت و قرآن کریم و دعا، رابطه خود را با خداوند محکم کنید تا مشمول عنایات ویژه حق تعالی شوید.
همچنین لازم است ائمه جماعت و روحانیون مساجد، پس از نماز برای مردم سخنرانی کنند و «اعتقادات»، «اخلاق» و احکام» اسلام را برای مردم تبیین نمایند.
3) رسیدگی به دیگران
رابطه با خداوند متعال، یک بال برای پرواز است و بال دیگری که برای حرکت صعودی انسان به سوی معنویات لازم است، رابطه با مردم می باشد.
قرآن کریم مکرراً می فرماید که: «أَقیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاة» یعنی هم با خداوند و هم با مردم رابطه داشته باشید.
همه باید به هر اندازه که می توانند، به مستمندان رسیدگی کنند. از ما انتظار نمی رود که مثل اهل بیت«سلام الله علیهم» از افطار خود بگذریم و به دیگران ببخشیم، ولی وظیفه داریم که تشریفات و تجمّلات را حذف کنیم و به جای آن از نیازمندان دستگیری نماییم.
اختلاف طبقاتی در جامعه امروزی کولاک می کند. عده ای از مردم بسیار ثروتمند و عده زیادی فقیر هستند. گروهی تجملگرا شده اند و تشریفات زیادی در زندگی دارند و گروهی دیگر حتی در تهیه افطار خود مشکل دارند. چنین افرادی که زیاد هم هستند، آبرومندند و نمی توانند به کسی رو بیندازند.
اگر به دستور قرآن کریم عمل شود و رسیدگی به نیازمندان جایگزین تجمل گرایی شود، فقر از جامعه رخت برمی بندد.
لذا تقاضا دارم لااقل در این یک ماه به فکر دیگران باشید و از مستمندان دستگیری کنید. در این یک ماه، مبلغی که همیشه صرف تشریفات می کنید، به فقرا ببخشید. اگر کسی بتواند شکم یک نفر گرسنه را سیر کند، خداوند وعده داده است او را عاقبت به خیر می کند. چنین کسی ذلّت بعد از عرّت پیدا نمی کند و خود او و فرزندانش از انحراف فکری که امروزه بسیاری از جوانان را مبتلا کرده است و نزدیک است دین و مذهب آنان را بگیرد، مصون می مانند. نهایتاً با دین از دنیا می رود و هنگام مرگ امیرالمؤمنین به فریاد او خواهند رسید.
4) اجتناب از گناه
در ماه مبارک رمضان، چشم و گوش و زبان خود را کنترل کنید. از نگاه های آلوده بپرهیزید. از دیدن فیلم ها و برنامه های حرام و بیهوده در ماهواره و اینترنت و تلویزیون دوری گزینید. غنا و موسیقی و حرف های حرام و بیهوده نشنوید. غیبت نکنید، تهمت نزنید، شایعه پراکنی نکنید، دروغ نگویید و به کسی توهین نکنید.
گاهی مشاهده می شود هنگام افطار، برخی غیبت می کنند و تهمت می زنند. معلوم است چنین افرادی روزه نبوده اند، فقط گرسنگی و تشنگی را تحمل کرده اند.
روزه ای که همراه با گناه باشد، روزه واقعی نیست و مقبول درگاه الهی واقع نمی شود.
علاوه بر گناه، از گفتار و کردار بیهوده و بی نتیجه هم باید اجتناب شود. بعضی صحبت ها غیبت و تهمت و دروغ نیست ولی بیهوده است و نه نتیجه دنیا دارد، نه نتیجه آخرت. اینگونه حرف ها فشار قبر دارد و باید از آن پرهیز شود. بیایید لااقل در این ماه زبان خود را از گناه و بیهوده گویی حفظ کنید.
کسی که گناه و کردار بیهوده و بی نتیجه داشته باشد، نمی تواند از ماه مبارک رمضان استفاده مطلوب نماید.
ماه مبارک رمضان باید مقدمه ای باشد برای رفع فساد اخلاقی. فساد اخلاقی اکنون یک زنگ خطر برای اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی می شود. بی بند و باری در خیابان ها، بی حجابی و بد حجابی و سایر مصادیق فساد اخلاقی، بحران بزرگی است که باید برای آن فکری بشود. در ماه مبارک رمضان دعا کنید این آتش فساد اخلاقی خاموش شود و غیرت و عفت به جامعه برگردد که اگر همین طور ادامه پیدا کند و چاره ای برای آن اندیشیده نشود، جامعه را نابود خواهد کرد.
فساد اخلاقی در جامعه فعلی کولاک می کند و برخی هم متأسفانه دامن به آتش می زنند و این آتش برای خانواده ها و برای جوانان و آینده آنان تهدید بزرگی است.
نسل آینده در معرض نابودی فرهنگی است و این بحران می تواند قضیه «آندلس» یا «اسپانیا» را تکرار کند که یک کشور اسلامی را به یک کشور بی بند و بار و غیر اسلامی تبدیل کردند.
لذا تقاضا دارم در ماه مبارک رمضان علاوه بر دعاهای شخصی، برای رفع و ریشه کن شدن فساد اخلاقی که جامعه را فراگرفته است دعا کنید.
خداوند مهربان در میان روزهای دنیا، روزهایی را مقرر فرموده اند که حکم دور برگردان در بزرگراه را داشته، روزهایی که آدمی میتواند با خدای خود تجدید میثاق کرده و رابطه میان خود و خدای خویش را اصلاح کند. در این روزها در رحمت خداوندی به روی همه باز است و خداوند به روی همگان لبخند می زند از درستکار تا گنهکار.
عده ای به بهانه گناهکار بودن چشم امید به روی این شبها بسته و به این بهانه خود را از برکت الهی دور می سازند در حالی که خداوند در این شبها بیشتر چشم انتظار بندگان گنهکارش است، تا با آغوش باز از آنها استقبال کرده و با کمال رضایت گناهانشان را محو سازد.
در روایت هست که وقتى بنده، توبه نصوح مىكند، خداى تعالى، او را دوست مىدارد و در دنیا و آخرت، آن گناه را بر او مىپوشانَد. راوى پرسید كه: چگونه مىپوشاند؟ فرمود كه: از خاطر فرشتهها مىبَرد گناهان او را كه نوشتهاند. و به اعضا و جوارح او مىفرماید كه: بپوشانید گناهان او را و گواهى مدهید. و به آن مواضعى از زمین كه در آن جا معصیت كرده، مىفرماید كه: گناهان او را پنهان كنید. (منهج الیقین (شرح نامه امام صادق علیه السلام به شیعیان) / 437 )
پس بر گناهکاران است که شتاب کرده و فرصت را از دست ندهند چرا که فرصت مانند ابر گذرنده مىگذرد، پس فرصتهاى نیكو را از دست ندهید. (ترجمه و شرح نهج البلاغة (فیض الإسلام) /ج 6) رسول خدا (صلوات الله علیه )
در وصیت خود به على علیه السلام فرمود: یا على! شتاب كن و غنیمت شمار چهار چیز را پیش از چهار چیز: 1- جوانیت را پیش از پیرشدنت 2- تندرستیت را پیش از مریضشدنت 3- بىنیازیت را پیش از فقیرشدنت 4- زندگیت را پیش از مردنت. (جهاد النفس وسائل الشیعة / ترجمه صحت /363)
شب قدر فرصتی طلایی است دری است که به روی تمام بندگان خدا باز شده تا بدان واسطه رابطه ایی جدید با خدا آغاز کرده و تقدیر نیکوتری برای خویش رقم زنند.
پیامبر «صلوات الله علیه »فرمودند: كسى كه در نیكى و خیرى بر او گشوده شود، باید آن را غنیمت شمارد، چه نمىداند كه چه وقت بر روى او بسته خواهد شد. (الحیاة / ترجمه احمد آرام/ج1 /566)
خداوند در رحمت خویش را در شبهای قدر باز گذارده دری که به روی همگان باز است، استثنایی وجود ندارد و چه بسا که نیاز خطاپیشگان بیش از نکوکاران بوده و همین شبها اسبابی است که خداوند برای بازگشت آنان فراهم نموده. امروز این در باز و عمرمان به دنیا است شاید سال بعد دستمان از دنیا کوتاه باشد پس فرصت را غنیمت شمرید و کار امروز را به فردا وا مگذارید.
تا دیروز هر چه بودی گذشت امروز روز دیگری است، امشب شبی است که خداوند بهانه بازگشت را در اختیار بندگانش قرار داده، در خانه را نیز باز گذاشته، همه دعوتند، نیاز نیست تمام شب را بیدار باشی و خود را ملزم به خواندن دعا کنی ،کافیست خلوتی داشته باشی با خدای خوبمان، خلوت کردن و با زبان مادری از گذشته و دیروز و آینده و فردا با او سخن گفتن است
عده ای ناامید از رحمت حق، از فیض شبهای قدر نیز خود را محروم می دارند و به این بهانه که امیدی به بخشش و توجه و عنایت خداوند نیست، به حال غفلت شب را به صبح می رسانند غافل از آنکه خداوند به حضور ایشان در احیاء و شنیدن صدای آنان مشتاق تر است.
حدیث قدسی است که خداوند می فرمایند: اگر آنهائی که به من پشت کرده اند می دانستند که من چه اندازه انتظار دیدن آنها را می کِشم و چه مقدار مشتاق توبه و بازگشت آنها هستم هر آینه از شدت شور و شوق نسبت به من جان می دادند و تمام بند بند اعضایشان به خاطر عشق به من از هم جدا می شد. ( اصرار صلوه صفحه/ 19)
و چه سخنی گویاتر از کلام الله که: «همانا خداوند دوست دارد. توبهكنندگان را و دوست دارد پاكیزگىجویان را» (سوره بقره آیه 222) پس هر كه خدا او را دوست دارد عذابش نكند. ( أصول الكافی / ترجمه مصطفوى/ ج4 / 165 ) خدا در این شبها در انتظار است، انتظار تک تک ما را می کشد چه خوب باشیم و چه بد.
در روایت آمده كه حضرت سجّاد علیه السّلام دیدند یک نفر اهل «زهوى» به خاطر دیوانگى مىخندید، پرسید: چرا چنین مىكند؟ گفتند: كسى را كشته و از خوف خدا دیوانه شده است فرمود: ناامیدى او از رحمت خداوند، گناه بیشترى از قتلى كه مرتكب شده دارد. (إرشاد القلوب / ترجمه سلگى /ج1/ 279)
با این اوصاف می توان به مهربانی و بخشندگی خداوند پی برد خداوندی که از مادر به انسان مهربانتر بوده و بیش از او خیر و صلاحش را خواهان است که چگونه در رحمت و بخشایش خویش را به روی همگان باز گذارده و همه را به میهمانی خویش دعوت می کند. یکبار برای امتحان هم که شده قدم به میهمانی اش گذار و لحظه ای در این شب عزیز با خدای خود خلوت کرده و راز دل با او بگو و بدان در آخر آرامشی نصیبت می شود که با تمام وجود حسش خواهی کرد.
تا دیروز هر چه بودی گذشت امروز روز دیگری است، امشب شبی است که خداوند بهانه بازگشت را در اختیار بندگانش قرار داده، در خانه را نیز باز گذاشته، همه دعوتند، نیاز نیست تمام شب را بیدار باشی و خود را ملزم به خواندن دعا کنی ،کافیست خلوتی داشته باشی با خدای خوبمان، خلوت کردن و با زبان مادری از گذشته و دیروز و آینده و فردا با او سخن گفتن است. به قول معروف «هر چه میخواهد دل تنگت بگو»
فقط امیدوار باش و یقین بدار او صدایت را شنیده و بی شک پاسخ خواهد گفت و شاید همان لحظه پاسخ را داده و تو از آن غافل بوده ایی. و بدان همین که زمانی، حتی برای چند دقیقه از خوابت زده و رنج بیداری را تحمل نموده ایی، خود شاهدی است که او دوستت دارد و صدایت برایش شیرین است و خواسته که بخوانیش هر چقدر هم که بار گناهت کمر شکن و طاقت فرسا بوده باشد.
اى داده مرا رحمت خاصّ تو نوید
خواهم كه كنى نامه من پاك و سفید
هرچند كه از بیم تو لرزد تنم چون بید
هرگز نبرم ز فیض عام تو امید
به استناد روایات وارده ماه رمضان افضل ماهها نزد خداوند متعال است؛ که اوّل آن رحمت، وسط آن مغفرت و آخر آن اجابت دعا و رهایی از آتش میباشد و به استناد آیات نورانی قرآن کریم شب قدر شب نزول قرآن است که این شب در ماه مبارک رمضان قرار دارد و عظمت این شب به قدرى است که خداوند آن را بهتر از هزار ماه دانسته است.
به اعتقاد مفسران[1] شب قدر به این جهت" قدر" نامیده شده که جمیع مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعیین مىشود.[2]
در روایتی از امام باقر علیه السلام آمده است که ایشان فرمودند:« شب قدر که همه ساله در ماه رمضان در دهه آخرش تجدید مىشود شبى است که قرآن جز در آن شب نازل نشده، و آن شبى است که خداى تعالى در بارهاش فرموده:«فِیها یُفْرَقُ کلُّ أَمْرٍ حَکیمٍ»[3].
آن گاه فرمود: «در آن شب هر حادثهاى که باید در طول آن سال واقع گردد چه خیر و چه شر، چه طاعت و چه معصیت، و چه فرزندى که قرار است متولد شود، و یا اجلى که بنا است فرا رسد، و یا رزقى که قرار است (تنگ و یا وسیع) برسد، تقدیر مىشود؛ پس آنچه در این شب مقدر شود، و قضایش رانده شود قضایى است حتمى، ولى در عین حال مشیت خداى تعالى در آنها محفوظ است».[4]
به اعتقاد شیعه شب قدر یکی از سه شب نوزدهم بیست و یکم و یا بیست و سوم از ماه مبارک رمضان می باشد که در این خصوص در متون روایی شیعه روایتی ازامام صادق علیه السلام آمده که ایشان فرمودند:«تقدیر مقدرات در شب نوزدهم، و تحکیم آن در شب بیست و یکم، و امضاء در شب بیست و سوم است».[5]
برای این شب در کتب ادعیه اعمال خاصی[6] ذکر شده که لازمه آن تهجد و شب زندهداری در این شب است. لکن برخی بدون توجه به آثار و اهمیت این شب در تعیین سرنوشت آنان شب قدر را همچون سایر شبها انگاشته و اجازه میدهند خواب غفلت آنان را برباید.
امام باقر علیه السلام فرمودند: «کسی که شب قدر را احیا بدارد گناهان وی حتی اگر به تعداد ستارگان آسمان سنگینی کوهها و اندازه دریاها باشد آمرزیده میشود.»
خواب نیاز طبیعی هر انسانی است که جسم وی پس از ساعتها تلاش برای کسب روزی و کارهای روزانه آن را میطلبد با این وجود از آنجا که در شب قدر سرنوشت انسانها براى یک سال، بر طبق لیاقتها و شایستگی هاى آنها، تعیین مىشود؛ لذا باید آن شب را بیدار بود، توبه کرد خودسازى نمود و به درگاه خدا رفت و لیاقتى بیشتر و بهتر براى جلب رحمت او پیدا کرد.[7]
زیرا هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد که در لحظاتى که سرنوشت انسان تعیین مىشود و فرد می تواند در سرنوشت و مقدرات خود اثر مستقیمی داشته باشد او در خواب و از همه چیز غافل و بیخبر باشد. از طرفی کسانی که به دنبال آمرزش و توبه به درگاه الهی هستند شب قدر بهترین فرصت برای آنان است؛ زیرا درهای رحمت و مغفرت الهی در این ماه و به ویژه در این شب بیش از پیش به روی بندگان گناهکار باز است و وعده استجابت دعا و نیایشهای آنان نیز به آنها داده شده است. به نظر میرسد اینکه در روایات رهایی از آتش جهنم را به دهه آخر ماه رمضان نسبت داده اند به دعا و نیایش فرد در شب قدر بستگی دارد.
در این خصوص امام باقر علیه السلام فرمودند: «کسی که شب قدر را احیا بدارد گناهان وی حتی اگر به تعداد ستارگان آسمان سنگینی کوهها و اندازه دریاها باشد آمرزیده میشود.» [8] و همچنین امام صادق علیه السلام فرمودند: «کسی که ماه رمضان آمرزیده نشود آمرزیده نمیشود مگر آنکه عرفه را درک کند و در آن حاضر باشد».[9]
برخی از انسانها به گونهای در این دنیا زندگی میکنند که گویی به ماندن ابدی در آن اطمینان دارند و یا دست کم مرگ را فرسنگها از خود دورتر میپندارند در حالی که چنین نیست و تضمینی برای هیچیک از افراد وجود ندارد که لحظهای بعد در قید حیات باشند و یا اینکه شب قدر دیگری را بتوانند تجربه کنند؛ لذا بر هر انسانی واجب است تا از فرصتهای موجود بیشترین بهره را کسب کند. و شب قدر همان فرصتی است که خداوند در اختیار انسان قرار داده تا از آن در جهت تقرب به درگاه الهی استفاده کند و کاهلی انسان در این شب به هر نحو که باشد سرنوشت غمانگیزی برای وی به دنبال خواهد داشت.
و به راستی:
گر گدا کاهل بُود تقصیر صاحب خانه چیست؟
پی نوشت ها
[1]. مكارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، چاپ اول، تهران, دار الكتب الإسلامیة، 1374ش, ج27، ص187
[2]. شاهد این معنى در آیات 3و4 سوره دخان است كه مىفرماید: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةٍ مُبارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِینَ فِیها یُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِیمٍ»
[3]. الدخان/4
[4]. الكلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق, الكافی, تصحیح: على اكبر غفارى و محمد آخوندى, چاپ چهارم, تهران, دار الكتب الإسلامیة 1407ه, ج 4 صص158 و 157, ح6
[5]. ر.ک: همان ج 4 ص159 ح9
[6].همچون: صد ركعت نماز, دو ركعت نماز با هفت قل هو اللَّه احد استغفار هفتاد مرتبه قرآن به سر گرفتن هزار بار سوره انا انزلناه فى لیله القدر خواندن, دعاء شریف جوشن و زیارت حضرت ابى عبد اللَّه الحسین علیه السلام و اعمال دیگر
[7].ر.ک: مکارم شیرازی تفسیر نمونه، ج27، صص 192و191
[8]. حر عاملى، وسائل الشیعة الی تحصیل مسائل الشریعه، قم, مۆسسه آل البیت علیهمالسلام قم، 1409 ه, ج10, ص 358, ح13599و ر.ک: همان ح13600 و ح13601
[9]. حرعاملی, وسائلالشیعه ج10 ص305 ح13480
خداى تعالى در آسمان چهارم خانهاى بنا کرده که نامش بیت المعمور است؛ به آن خانه در هر روزى هفتاد هزار فرشته داخل مىشوند و از آن بیرون مىروند و دیگر به سوى آن تا روز قیامت بر نمىگردند و خداى عزّ و جلّ به صاحب این دعا ثواب این فرشتگان را مىبخشد.
وقتی انسان بخواهد کسی را به سمت خودش
بخواند او را صدا می زند؛ هر انسانی که به خدا معتقد و مۆمن باشد،یا اگر
هم به خدا اعتقاد محکمی نداشته باشد اما در مواقع ناراحتی و نگرانی و
التهاب بالاخره یک"یا خدایی" می گوید و در حالتهای گوناگون خدا را می
خواند. بنابراین دعا یعنی ای خدا گفتن و از خدا چیزی خواستن؛یکی از دعاهای
پرفضیلت ماه رمضان به ویژه لیالی قدر دعای جوشن کبیر است.جوشنکبیر،
دعایی منقول از پیامبر اکرم (صلیاللّهعلیهو آلهوسلم) است که حاوی
هزار و یک نام و صفت خدای متعال می باشد.
فضیلت دعای جوشن کبیر
در روایاتی كه از معصومین به ما رسیده مکرراً این مطلب دیده می شود كه خداوند دارای 99 اسم است كه هر كسی او را به این نامها بخواند،دعایش مستجاب و هر كه آنها را شماره كند اهل بهشت است. گویا مراد از شماره کردن این نامها فقط خواندن آنها نیست بلکه درک کردن مفاهیم و تخلق یافتن به این اسماء است.
دعای جوشن کبیر در یکی از غزوات صدر اسلام از جانب جبرئیل برای پیامبر اسلام آورده شده است. این دعا صد بند دارد و هر بند حاوی ده "اسم" از اسمای خداست، بهجز بند 55 که یازده اسم باریتعالی در آن آمده است؛ بنابراین، درمجموع، این دعا حاوی هزار و یک «اسم» خدای متعال است. در باب فضیلت خواندن این دعا چنین آمده است:
1ـ هر که این دعا را هنگام خروج از منزل بخواند،خداى تعالى عمل او را به عملهاى نیکو لاحق مىسازد.
2ـ حضرت رسول (صلى الله علیه و آله) فرمودند که: هیچ بندهاى از امّت من نیست که این دعا را در ماه مبارک رمضان سه مرتبه یا یک مرتبه بخواند مگر آنکه به تحقیق که خداى تعالى بدن او را بر آتش حرام مىکند و بر او بهشت واجب مىشود.
3ـ خداى تعالى در آسمان چهارم خانهاى بنا کرده که نامش بیت المعمور است؛ به آن خانه در هر روزى هفتاد هزار فرشته داخل مىشوند و از آن بیرون مىروند و دیگر به سوى آن تا روز قیامت بر نمىگردند و خداى عزّ و جلّ به صاحب این دعا ثواب این فرشتگان را مىبخشد.
4ـ کسى که این دعا را در ظرفى پاکیزه به آب باران و زعفران بنویسد و آن را بیاشامد به قدرى که نوشیدن آن را توانا باشد، خداى تعالى او را از هر دردى و هر بیمارى شفا مىدهد.
5ـ هر کسى که این دعا را بخواند، مثل مردن شهدا مىمیرد. خداى تعالى براى او ثواب هفتصد هزار شهید از شهیدان صحرا را مىنویسد.
دعای جوشن کبیر در یکی از غزوات صدر اسلام از جانب جبرئیل برای پیامبر اسلام آورده شده است. این دعا صد بند دارد و هر بند حاوی ده "اسم" از اسمای خداست، بهجز بند 55 که یازده اسم باریتعالی در آن آمده است؛ بنابراین، درمجموع، این دعا حاوی هزار و یک «اسم» خدای متعال است
7ـ در شبى که شخص این دعا را بخواند خداى تعالى به او روى مىآورد و به سوى او نظر التفات مىکند و تمامی حاجتهاى دنیا و آخرت او را برآورده می سازد.
8ـ در شبى که این دعا را مىخواند خداى تعالى از او شرّ شیاطین و مکر ایشان را دفع مىکند و عملهاى او را همگى قبول مىکند و مال او را پاکیزه مىکند.
9ـ اگر کسى این دعا را در جامى به کافور و مشک بنویسد و آن را بشوید و آن را بر کفن مردهاى بپاشد خداى تعالى در قبر او صد هزار نور نازل مىسازد و ترس از منکر و نکیر را از او دفع مىکند و از عذاب قبر ایمن مىگردد و خداى تعالى به سوى او در قبر هفتاد هزار فرشته بر مىانگیزاند که با هر فرشته طبقى از نور باشد که آن نور را بر او مىپاشند و او را بر مىدارند و به سوى بهشت مىبرند و به او مىگویند: خداى تعالى ما را امر کرده که مونس تو تا روز قیامت باشیم و خداى تعالى قبر او را گشاده مىگرداند چندان که چشم کار کند و براى او درى در بهشت گشوده مى شود.
10ـ خدای تعالى به خواننده این دعا، به عدد هر حرف دو حوریه بهشتی مىبخشد. پس هر گاه از خواندن این دعا فارغ شود، خداى تعالى براى او خانهاى در بهشت بنا مىکند و او را ثواب حرفهاى تورات، انجیل، زبور و قرآن عظیم مىبخشد و به او مثل ثواب ابراهیم خلیل، موسى ،عیسى و رسول الله مىدهد.
11ـ کسى که این دعا را بخواند، خداى تعالى بر او دو فرشته موکّل مىکند که او را از گناهان نگاه دارند و خداى تعالى را تسبیح گویند و تنزیه کنند و او را از همه بلاها محافظت نمایند و براى او درهاى بهشت را بگشایند و بر او درهاى جهنم را ببندند و تا زمانی که زنده باشد پس او در حفظ و امان خدا خواهد بود و همچنین در نزد وفات.
( مهج الدعوات ابن طاووس ـ ترجمه طبسى، ص 363-365)
در تلاوت قرآن خدا با ما سخن می گوید و در دعا ، ما با خدا سخن می گوییم ، دوشكل دعا وجود دارد یكی خواسته ها و نیازهای عادی مردم است و دیگری سلسله دعاهایی داریم كه از ائمه معصومین رسیده و ذخیره ای است برای ما. این دعاها در مرحله اول نقش معرفت افزایی دارد و معرفت ما را به خدا زیاد می كند، دعای جوشن كبیر دارای صد بند صفات و ویژگیهای خداست كه موجب نزدیک شدن دل به خدا می گردد؛ این دعا خیلی خالص و ناب است؛ زیرا صحبت هیچ چیز جز محبوب در آن نیست.کسانی که معرفت کافی را کسب کرده باشند می توانند به ژرفای این دعا پی ببرند.
خدا باید حلاوت ذکرش را به دل بچشاند تا انسان حال اولیاء خدا را در اسماء خداوند بفهمد و درک کندکه هر کدام از این اسماء با دل انسان چه می کند. اگر دل پاک شده و نوری از توحید بر دل تابیده باشد، وقتی این دعا را می خواند مثل شخصی است که به بوستان بزرگی رسیده که هر بخشی از این بوستان پر است از گلهای رنگارنگ که یک اسم در این اسماء تجلی دارد. توجه دقیق و عمیق به اسماء حضرت باری تعالی، به طرز عمیقی نور معرفت را در ظاهر و باطن ذاکر پراکنده می سازد. همچنین ذکر اسماء حضرت رب العالمین با آنکه در زمانهائی خاص بیشتر توصیه شده اما مقید به ایام مشخص نیست بنا بر این در همه حال با حضور قلب و فارغ از اندیشه های دنیوی می توان بر این اذکار مداومت کرد.
خوشا به نیمه شبى با خدا صفا کردن
زبان حال گشودن، زدل دعا کردن
تمام لذّت عالم نمى رسد قدرش
به یک دقیقه مناجات، با خدا کردن
اولین شب از شبهای قدر است و شب قدر همان شبی است که در تمام سال شبی به خوبی و فضیلت آن نمیرسد و عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماه و در آن شب تقدیر امور سال رقم میخورد و ملائکه و روح که اعظم ملائکه است در آن شب به اذن پروردگار به زمین نازل میشوند و به خدمت امام زمان علیهالسلام مشرف میشوند و آنچه برای هر کس مقدر شده است بر امام علیه السلام عرض میکنند.
اعمال شب قدر بر دو نوع است: یکی آن که در هر سه شب انجام میشود و دیگر آن که مخصوص هر شبی است.
1- غسل. (مقارن غروب آفتاب، که بهتر است نماز عشاء را با غسل خواند.)
2- دو رکعت نماز وارد شده است که در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه اَستَغفُرِاللهَ وَ اَتوبُ اِلَیهِ و در روایتی است که از جای خود برنخیزد تا حق تعالی او و پدر و مادرش را بیامرزد.
3- قرآن مجید را بگشاید و بگذارد در مقابل خود و بگوید: اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُِکَ بِکِتابِکَ المُنزَلِ وَ ما فیهِ اسمُکَ الاَکبَرُ و اَسماۆُکَ الحُسنی وَ ما یُخافُ وَ یُرجی اَن تَجعَلَنی مِن عُتَقائِکَ مِنَ النّار. پس هر حاجت که دارد بخواهد.
4- مصحف شریف را بگیرد و بر سر بگذارد و بگوید:
اَللّهمَّ بِحَقِّ هذاالقُرآنِ وَ بِحَقِّ مَن اَرسَلتَه بِه وَ بِحَقِ کُلِّ مومنٍ مَدَحتَه ُ فیهِ وَ بِحَقِّکَ عَلَیهِم فلا اَحَدَ اَعرَفُبِ بِحَقِّکَ مِنکَ.
ده مرتبه بگوید: بِکَ یا الله
ده مرتبه: بِمُحَمَّدٍ
ده مرتبه: بِعلیٍّ
ده مرتبه: بِفاطِمَةَ
ده مرتبه: بِالحَسَنِ
ده مرتبه: بِالحُسَین ِ
ده مرتبه: بِعلیّ بنِ الحُسین
ده مرتبه: بِمُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ
ده مرتبه: بِجَعفَر بنِ مُحَمَّدٍ
ده مرتبه: بِموُسی بنِ جَعفَر ٍ
ده مرتبه: بِعلیِّ بنِ مُوسی
ده مرتبه: بِمُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ
ده مرتبه: بِعَلِیِّ بنِ مُحَمَّدٍ
ده مرتبه: بِالحَسَنِ بنِ عَلِیٍّ
ده مرتبه: بِالحُجَّةِ.
پس از این عمل هر حاجتی كه داری طلب کن.
5- زیارت امام حسین علیه السلام است؛ که در روایت آمده است که چون شب قدر میشود منادی از آسمان هفتم ندا میکند که حق تعالی آمرزید هر کسی را که به زیارت قبر امام حسین علیه السلام آمده است.
6- احیا داشتن این شبها. در روایت آمده هر کس احیا کند شب قدر را گناهان او آمرزیده شود هر چند به عدد ستارگان آسمان و سنگینی کوهها و وزن دریاها باشد.
7- صد رکعت نماز بخواند که فضیلت بسیار دارد، و افضل آنست که در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه توحید بخواند.
8- این دعا خوانده شود: اَللّهُمَّ اِنّی اَمسَیتُ لَکَ عَبدًا داخِرًا لا اَملِکُ لِنَفسی وَ اَعتَرِفُ...
1- صد مرتبه "اَستَغفُرِاللهَ رَبی وَ اَتوبُ اِلَیه".
2- صد مرتبه " اَللّهُمَّ العَن قَتَلَةَ اَمیرَالمومنینَ".
3- دعای "یا ذَالَّذی کانَ..." خوانده شود .
4- دعای " اَللّهَمَّ اجعَل فیما تَقضی وَ..." خوانده شود.
فضیلتش زیادتر از شب نوزدهم است، و باید اعمال آن شب را از غسل و احیاء و زیارت و نماز، هفت قل هو الله و قرآن بر سر گرفتن و صد رکعت نماز و دعای جوشن کبیر و غیره در این شب به عمل آورد، در روایات تاکید شده در غسل و احیاء و جدّ و جهد در عبادت در این شب و شب بیست و سوم.
امام صادق علیه السلام فرمود:« تقدیر امور و سرنوشتها در شب قدر، یعنی شب نوزدهم، تحكیم ن در شب بیست و یكم، و امضا ن در شب بیست و سوم صورت میگیرد.» (وسائل الشیعه، حرّ عاملی، دار الاحیاء التراث، ج 7، ص259)
شب بیست و سوم شب شریفی است ،طبق روایت امام صادق علیه السلام در این شب تقدیرات ما امضا می شود،پس بکوشیم با عبادت و خاکساری به درگاه خداوند متعال ،بهترین تقدیرات را از او خواسته و تمنّا کینم آنچه از خیر هست برای ما امضا شود و شرور با نگاه رحمت خداوند مهربان از زندگی ما دفع شوند.
یا رَبَّ لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَجاعِلَها خَیْراً مِنْ اَلْفِ شَهْرٍ وَرَبَّ اللَّیْلِ وَالنَّهارِ
اى پروردگار شب قدر و قرار دهنده آن بهتر از هزار ماه و پروردگار شب و روز
وَالْجِبالِ وَالْبِحارِ وَالظُّلَمِ والاْنْوارِ وَالاْرْضِ وَالسَّماَّءِ یا بارِئُ یا
و كوهها و دریاها و تاریكى ها و روشنیها و زمین و آسمان اى پدیدآرنده اى
مُصَوِّرُ یا حَنّانُ یا مَنّانُ یا اَللّهُ یا رَحْمنُ یا اَللّهُ یا قَیُّومُ یا اَللّهُ یا بَدیعُ یا اَللّهُ یا اَللّهُ یا
صورت بخش اى عطابخش اى نعمت ده اى خدا اى بخشاینده اى خدا اى پاینده اى خدا اى نوآفرین اى خدا اى خدا
اَللّهُ لَكَ الاْسْماَّءُ الْحُسْنى وَالاْمْثالُ الْعُلْیا وَالْكِبْرِیاَّءُ وَالاْ لاَّءُ اَسْئَلُكَ
اى خدا از آن توست نامهاى نیك و نمونه هاى والا و بزرگى و نعمتها از تو خواهم كه
اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَاَنْ تَجْعَلَ اسْمى فى هذِهِ اللَّیْلَةِ
درود فرستى بر محمد و آل محمد و قرار دهى نام مرا در این شب در زمره
فِى السُّعَداَّءِ وَرُوحى مَعَ الشُّهَداَّءِ وَاِحْسانى فى عِلِّیّینَ وَاِسائَتى
سعادتمندان و روحم را با شهیدان و احسان و نیكیم را در بلندترین درجات و گناهم را
مَغْفُورَةً وَاَنْ تَهَبَ لى یَقیناً تُباشِرُ بِهِ قَلْبى وَایماناً یُذهِبُ الشَّكَّ
آمرزیده و یقینى به من ببخشى كه همیشه با دلم همراه باشد و ایمانى به من بدهى كه یكسره شك و تردید را
عَنّى وَتُرْضِیَنى بِما قَسَمْتَ لى وَ اتِنا فِى الدُّنْیا حَسَنَةً وَفِى الاْخِرَةِ
از من دور كنى و بدانچه نصیبم كرده اى خوشنودم سازى و بده به ما در دنیا نیكى و نعمت و در آخرت نیز
حَسَنَةً وَقِنا عَذابَ النّارِ الْحَریقِ وَارْزُقْنى فیها ذِكْرَكَ وَشُكْرَكَ
نیكى و نگاهمان دار از عذاب آتش سوزان و روزیم كن در این شب ذكر خود و سپاسگزاریت
وَالرَّغْبَةَ اِلَیْكَ وَالاِْنابَةَ والتَّوبَةَ والتَّوْفیقَ لِما وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّداً وَ الَ
و شوق و بازگشت و توبه بسوى خودت را و موفقم بدار بدانچه موفق داشتى بدان محمد و آل
مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ السَّلامُ
محمد علیهم السلام
و روایت كرده محمّد بن عیسى به سند خود از صالحین : كه فرمودند مكرّر مى كنى در شب بیست و سیّم از ماه رمضان این دعا را در حال سجود و قیام و قعود و بر هر حالى كه هستى در تمام ماه و هر چه ممكنت شود و هر زمانى كه حاضر شود تو را یعنى یادت آید این دعا در روزگار حیاتت مى گوئى بعد از ستایش كردن حقّ تعالى به بزرگوارى و فرستادن صلوات بر پیغمبر صلى الله علیه و آله :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى اباَّئِهِ فى
خدایا باش براى ولى خود (فلان پسر فلان )حضرت حجت فرزند امام حسن عسكرى درودهاى تو بر او و بر پدرانش باد در
هذِهِ السَّاعَةِ وَفى كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقاَّئِداً وَناصِراً وَدَلیلا
این ساعت و در هر ساعت یار و مددكار و نگهبان و رهبر و یاور و راهنما
وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
و مى خوانى نیز :و دیده بان تا او را از روى میل و رغبت مردم در روى زمین سكونت دهى و بهره مندش سازى زمانى دراز
یا مُدَبِّرَ الاُْمُورِ یا باعِثَ مَنْ فِى الْقُبُورِ یا مُجْرِىَ الْبُحُورِ یا مُلَیِّنَ
اى تدبیركننده كارها اى برانگیزنده هركه در گورها است اى روان كننده دریاها اى نرم كننده
الْحَدیدِ لِداوُدَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمدٍ وَافْعَلْ بى كَذا وَكَذا
آهن براى حضرت داود درود فرست بر محمد و آل محمد و بكن نسبت به من چنین و چنان
و به جاى این كلمه حاجات خود را بخواهد
اللَّیْلَةَ اللَّیْلَةَ
همین امشب همین امشب
و بلند كن دستهاى خود را به سوى آسمان یعنى در وقت گفتن یا مُدَبِّرَ الاُْمُورِ تا آخر و بگو این دعا را در حال ركوع و سجود و ایستاده و نشسته و مكرّر كن آنرا و بگو آنرا نیز در شب آخر ماه رَمَضان .
منبع : کتاب مفاتیح الجنان
چون نامه جرم ما به هم پیچیدند بردند به دیوان عمل سنجیدند
بیش ازهمگان گناه مابود ولی ما را به محبت علی(ع)بخشیدند.
با عرض تسلیت در لیالی قدر این حقیر را ازدعای خیرخویش فراموش نکنید.
التماس دعا
سلام بر لحظههایی که تو را آوردند!
سلام بر لبهای رسول اللّه که میلاد تو را به درگاه پروردگار، سبحه گفت و نام یگانهات را از دست جبرئیل گرفت و در گوش عصمتت زمزمه کرد!
سلام بر لبخند سرافراز علی علیهالسلام ، که در طلوع تو اتفاق افتاد!
سلام بر تو، امامتِ فردای پس از علی!
سلام بر تو، شباهتِ بیشائبه محمدی!
سلام بر اقیانوس کرامت و سخاوتی که از دامان «کوثر» و «ابوتراب» برخاست.
آخرین کلمات یک پلیس : شیش بار شلیک کرده ، دیگه گلوله نداره !
آخرین کلمات یک ملوان : من چه می دونستم که باید شنا بلد باشم !
آخرین کلمات یک چترباز : پس چترم کو ؟!
آخرین کلمات یک سرباز تحت آموزش هنگام پرتاب نارنجک : گفتی تا چند بشمرم ؟!
آخرین کلمات یک جلاد : ای بابا ، باز تیغهء گیوتین گیر کرد !
آخرین کلمات یک جهانگرد در آمازون : این نوع مار رو میشناسم ، سمی نیست !
آخرین کلمات یک خبرنگار : بله ، سیل داره به طرفمون میاد !
آخرین کلمات یک خلبان : ببینم چرخها باز شدند یا نه ؟
آخرین کلمات یک داور فوتبال : نخیر آفساید نبود !
آخرین کلمات یک دربان : مگه از روی نعش من رد بشی !
آخرین کلمات یک دوچرخه سوار : نخیر تقدم با منه !
آخرین کلمات یک دیوانه : من یه پرنده ام !!!
آخرین کلمات یک شکارچی : مامانت کجاست کوچولو ؟!
آخرین کلمات یک غواص : نه این طرفها کوسه وجود نداره !
آخرین کلمات یک فضانورد : برای یک ربع دیگه هوا دارم !
آخرین کلمات یک قصاب : اون چاقو بزرگه رو بنداز ببینم !
آخرین کلمات یک قهرمان : کمک نمیخوام ، همه اش سه نفرند !
آخرین کلمات یک کارآگاه خصوصی : قضیه روشنه ، قاتل شما هستید !
آخرین کلمات یک کامپیوتری : هارددیسک پاک شده است !
آخرین کلمات یک گروگان : من که میدونم تو عرضه ی شلیک کردن نداری !
آخرین کلمات یک متخصص آزمایشگاه : این آزمایش کاملاً بی خطره !
آخرین کلمات یک متخصص خنثی کردن بمب : این سیم آخری رو که قطع کنم تمومه !
آخرین کلمات یک معلم رانندگی : نگه دار ! چراغ قرمزه !
آخرین کلمات یک ملوان زیردریایی : من عادت ندارم با پنجره بسته بخوابم !
به گورستان گذر کردم کم و بیش
بدیدم حال دولتمند و درویش
نه درویشی به خاکی بی کفن ماند
نه دولتمند برد از یک کفن بیش
خاک شد هر که در این خاک زیست
خاک چه داند که در این خاک کیست
سر انجام که باید از این خاک رفت
بی ربط نوشت :
رسالت یک انسان برای رسیدن به آزادی در صف ایستادن نیست بلکه بر هم زدن صف است.
چه گوارا